Opesaaoppia.fi

Raportti

Ope (ei) saa oppia - Opettajankoulutuksen jatkumon kehittäminen (PDF)

Matti Pennanen
Matti Pennanen says:
torstai 05. maaliskuuta 2015, 20.26

Kommentteja, kysymyksiä ja huomioita selvitystyöstä voi jättää tänne

Matti
Matti says:
perjantai 06. maaliskuuta 2015, 07.18

Videon alkuosan tarina tuntuu kyllä erittäin tutulta... Noin kävi mullekin. Kaksi ekaa vuotta menin aika sumussa.

Maija
Maija says:
perjantai 06. maaliskuuta 2015, 09.21

Sain paperit joku vuosi sitten ja kyllä toi tarina tutulta tuntuu. Se mua ihmetyttää, miksi OKLn opintojen aikana tehtiin juttuja ikään kuin ei kouluja olis olemassakaan. Norssissa käytiin harjoittelemassa, mutta ei se ole todellista maailmaa. Kun tuli töihin, tuntu että kaikki pitaä alkaa alusta. Se ei oo oikeesti mitään oppituntien suunnittelua, vaan ihan muut asiat painaa päälle. Suoraan sanottuna piti aloittaa aika nollilta, ja sieltähän se selkäytimestä löytyy miten aina koulussa on juttuja tehty. Hävettää ihan näin jälkeenpäin. Onneks jaksoin sen ekat pari kolme vuotta. Nyt helpottaa. Kiitos ihanat työkaverit! :-) :-)

Jukka
Jukka says:
perjantai 06. maaliskuuta 2015, 17.43

Valmistuin muutama vuosi sitten Savonlinnan OKL:stä ja en kyllä allekirjoita selvityksen tekijöiden näkemystä. Olen päässyt loistavasti työurani alkuun. Kiitos monipuolisten opintojen ja harjoitteluiden. Jo opintojen aikana niin opiskelussa kuin harjoittelussa Norssin puolella asioita tehtiin yhdessä, niitä reflektoitiin yhdessä. Ketään ei jätetty yksin, jos tukea tarvittiin niin monimuotoiseksi muuttuneessa koulumaailmassa. Myös tänne ensimmäiseen työpaikkaani minut otettiin avoimin mielin vastaan ja olen saanut minulle nimetyltä "mentorilta", muilta kollegoilta ja rehtorilta aina tarvittaessa apua ja opastusta töissäni. Raskastahan välillä on ollut, mutta kyllä ensimmäisten vuosien haasteista keskusteltiin jo opinnoissa ja harjoittelussa ja niihin joitakin hyviä keinoja myös löydettiin.

Leena
Leena says:
lauantai 07. maaliskuuta 2015, 07.39

Olisipa kaikki noin hyvin. Vaikka tulin jo iäkkäänä työyhteisöön, minut jätettiin ulkopuolelle. Vanhat kuppikunnat ovat vahvoja ja minut koetaan uhkana. Voisin tuoda vaikka uusia ajatuksia!

Anni
Anni says:
tiistai 10. maaliskuuta 2015, 10.41

Olipa kivan tiiviiseen pakettiin laitettu paljon täyttä asiaa! Oli aidosti kiinnostava video, ja tulipa silmäiltyä tuota raporttiakin. Tutkimuksia voi siis julkaista näinkin.

Saara Pasanen
Saara Pasanen says:
keskiviikko 11. maaliskuuta 2015, 09.52

Hei! Mukava kuulla, että ajatuksien jakaminen on lähtenyt vauhtiin. Jokaisen omat kokemukset ovat arvokkaita jaettavaksi. Mielestäni video herättelee hyvin ajatuksia tästä aiheesta ja kertoo keskeiset kehittämiskohdat helpostilähestyttävällä tavalla. Näin tulevana luokanopettajana on mukava kuulla, että jossain kohtaan on onnistuttukin. Itse uskon, että asioiden tiedostamisen avulla varmaan osaa vaatiakin oikeuksia mentorointiin ja perehdyttämiseen. Toisaalta helpostihan sitä yrittää sopeutua työyhteisön tapoihin eikä viitsi turhaa vaatia mitään ylimääräistä. Yksin on vaikea vaatia mitään, jos työyhteisö ei yhtään tue. Toivottavasti tämän hankkeen myötä koulut, päättäjät ja kaikki koulujen parissa työskentelevät lähtevät miettimään oman työyhteisön toimintatapoja ja muuttavat niitä tarvittaessa parempaan suuntaan. Jaetaan tietoa ja luodaan kouluihin osaavia, aktiivisia ja innokkaita työryhmiä, missä ajatuksia ja kokemuksia voidaan jakaa vapaasti!

Heikki Pasanen
Heikki Pasanen says:
torstai 26. maaliskuuta 2015, 08.31

Tutkimusraportin ehdotukset opettajankoulutuksen kehittämiseksi vaikuttavat "kehitetään"-tyyppiseltä toivelistalta, jolla ei todellisuutta muuteta ja jolla saataisiin ratkaisuja aikaan opettajankoulutuksen jatkumon kehittämiseksi. Nyt raportti ratsastaa induktiovaiheen ongelman ratkaisemisella, kun esimerkiksi vertaismentorointityöskentelylle on selkeä tarve muutoinkin. Tässä tuon kuitenkin esille, että kysymys "jatkumosta" tarkoittaa suurempaa rakenteellista muutosta kuin mihin raportin viesti on kapeutunut. Juuri siinä on ongelma, että opettajankoulutusten kokonaisjärjestelmä ei toimi jatkumona. Itse olen esittänyt, että opettajankoulutus tulee rakentaa kaksivaiheiseksi, jolloin ratkaistaan opettajien peruskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen ongelma. "Oikea" opetustyö vertaismentoroinnilla ohjatusti "oikeissa" kouluissa tulisi välivaiheeksi tietyksi ajaksi. Tällöin myöskään induktiovaiheesta ei tehdä sellaista mörköä, jollaiseksi se nykyisen (etenkin yleissivistävän puolen) opettajankoulutuksen toimintamallin ja -käytännön pohjalta väistämättä muodostuu.

Commenting has been disabled.